Antalet svenska gymnasieelever som lämnar sin utbildning utan fullständiga betyg ökar. Parallellt visar en rad studier att den psykiska ohälsan bland unga stiger. För att hämma denna utveckling krävs det att elevernas och skolpersonalens psykiska hälsa, inre motivation och självledarskap stärks. Det är oroande hur vi missat målet fram till nu. Men det går att ändra på, menar Jana Söderberg, verksamhetschef på Motivationslyftet by Star for Life.
Genom att hjälpa skolor implementera schemalagd kontinuerlig självledarskapsträning, baserat på modern forskning, har Motivationslyftet som mission att öka ungdomars studiemotivation, framtidstro och ansvarstagande för sin hälsa – och för hela Sverige.Ett holistiskt synsätt där personlig utveckling och utbildning går hand i hand för att rusta barn och unga med såväl kunskapskompetens som personlig kompetens för att kunna driva och motivera sig själva är själva grundtanken. Sedan Motivationslyftet by Star for Life startade sin verksamhet 2013 har organisationen utvecklat, implementerat och utvärderat en metod och träningsprogram för förskolan upp till gymnasiet, baserade på den svenska läroplanen.
– Programmen består av fem arbetsmoduler inom vilka olika personliga kompetenser och mentala förmågor tränas med hjälp av psykologiska metoder och verktyg. Målet är att rusta eleverna med kunskaper och verktyg för ett bättre självledarskap och beslutskompetens dels när det gäller studier och välmående, dels för det kommande
arbetslivet, berättar Jana Söderberg.
Idag samarbetar organisationen med närmre 70 skolor i vad som kan ses som ett omfattande pilotprojekt. Den långsiktiga strategin är att implementera metoden i omkring 120 för hela landet representativa skolor, och genom utvärdering och framtida forskningsprojekt påvisa främjande effekter på hälsa och motivation.
– Idag arbetar man med punktinsatser i skolan. Det bästa tillvägagångssättet är istället att först avsätta tid för kunskapsteorin – vilket vi gör med personalen på våra samarbetsskolor. Därefter är det mest effektivt att integrera metodiken, vilket skolorna gör själva genom utbildade interna handledare.
Hur?
Idag finns styrdokument som säger att det är skolans ansvar att jobba med elevers hälsa och kunskaper samt främja en god lärandemiljö – något som aktualiserats alltmer de senaste åren. Men i denna debatt saknas ett Hur.
– Vi kommer in med detta Hur på ett strukturerat sätt när vi exempelvis kopplar ihop läsning med självdisciplin, matte med visualisering. Lärarna måste förstå skillnaden mellan kognitiva och icke-kognitiva förmågor, säger Jana Söderberg. Med små enkla medel kan man uppnå stora förändringar. Som att hjärnan tänker i kedjor – utforma prov enligt lätt, svår, lätt-modellen så får eleverna en chans att inleda och avsluta provet med gott självförtroende.
– Mentala förmågor krävs inte bara för att få motivation och förmåga att lära sig det teoretiska. De krävs också för att kunna fokusera rätt och sätta upp mål. Genom att kunna urskilja vilka delar man som individ kan påverka och vilka delar som ligger utanför denna sfär, blir det enklare att fokusera och arbeta med det som står i ens egen makt. Då ger vi ungdomarna förmågan att äga ansvaret för sina studier och sitt liv.
Stärka skolsystemet
Utöver utveckling och implementering av programmen utför Motivationslyftet ett idogt påverkansarbete för att bygga broar mellan skolan, akademin, närings- och arbetslivet.
– Hur kan arbetsmarknaden bli kravställare och konkretisera vad för kvaliteter de behöver? Tydliggör vi detta i kombination med kontinuerlig mental träning får vi ungdomar som står bättre rustade att möta de utmaningar de kommer att möta i sitt framtida arbetsliv. Vår långsiktiga vision är att genom opinionsbildning och påverkansarbete gentemot staten, integrera självledarskapsträning som en standardkomponent i det svenska skolsystemet och därmed förbättra ungdomarnas inre motivation, självkänsla och självledarskap på lång sikt, avslutar Jana Söderberg.